רישום למעונות תמ"ת

זמן קריאה משוער: 3 דקות ו-26 שניות

לפני המון שנים, כשילדיי עוד לא היו בתכנון, אמרה לי חברה משפט מוזר:
"אני תכננתי את ילדיי בהפרש כזה שאצטרך לשלם רק ילד אחד במעון בכל פעם". לכך הגבתי במבט של תדהמה על פניי.
ובכן…
כדי ללמד אותי לקח, החיים זימנו לי התנסות קיצונית: 3 ילדים במעון בו זמנית!

ברור שבחירת מעון/מטפלת אינה תלויה רק בשכר הלימוד, אבל כשיש לנו יותר מילד אחד במעון, קבלת ההחלטה צריכה לקחת בחשבון גם שכר לימוד, ויכולת לקיים תקציב משפחתי במקביל.
בפוסט זה אתייחס אך ורק לסוגיות הכספיות שיש להביא בחשבון, ולא לכל השיקולים הנלווים.
ולשאלה המתבקשת – למה לצאת לעבודה אם השכר זהה לשכר הלימוד? ראי פה.

מטפלת

נניח שהצלחנו לשריין את המטפלת שכל השכונה ברשימת המתנה אצלה, כמה נשלם?

  • את השכר המבוקש על ידה (או אחרי משא ומתן)
  • הפרשה לפנסיה, כולל הפרשות לפיצויי פיטורין
  • ביטוח לאומי, חופשות ודמי הבראה עפ"י חוק
  • נסיעות
  • השלמה של פיצויי פיטורין (בתלות כמה הפרשנו)

וכמובן – בד"כ היא לא תעבוד בימי שישי, תסיים את יום העבודה ב – 16 וצריך לקחת בחשבון שגם היא בן אדם ולפעמים לא מרגישה טוב או חולה ממש, מצב שישאיר אותנו ללא סידור לילד ליום זה.

Photo by Matthew Henry from Burst

משפחתון/מעון

הכוונה למשפחתון, מעון המופעל על ידי גופים כגון ויצו/נעמת/אמונה וכן לכל מסגרת אחרת המותאמת לפעילות של קבוצת ילדים מתחת לגילאי גן עירייה. יש להתייחס לנקודות הבאות:

  • כמה ימי חופשה בשנה?
    כמעט תמיד, מספר ימי החופשה במסגרות הללו יהיה גדול ממספר ימי החופשה שיש לנו מהעבודה, ועל כן העדיפות היא לפעוטון שעובד את מירב הימים בשנה (מי אמר "קיבוץ"?)
  • מהן שעות העבודה?
    אם את מתחילה לעבוד ב – 9, אין בעיה לבחור בגן שפותח את שעריו ב – 7:30, אבל אם את צריכה להיות בעבודה מוקדם, כדאי לבחור בגן שפותח את שעריו ב – 7.
    ולפעמים גם זה לא מספיק. כשעבדתי במקום המרוחק שעתיים נסיעה מביתי, בחרתי בגן שנפתח ב – 7 ושילמתי במקביל למישהי שתגיע ב – 6 ותעזור לבן זוגי בהתארגנות הבוקר.
  • האם אפשר להאריך מ – 16 עד 17 ובאיזה מחיר?
    אם המחיר המבוקש הוא 400 ₪ לילד לחודש, ייתכן שכדאי להעדיף נערה שתוציא אותם 2-3 פעמים בשבוע מהגן.
  • האם שכר הלימוד הנקוב מתייחס ל – 11 חודשים או 12?
    אם אתן רוצות גן יציב, עם עובדות שלא מחפשות מקום אחר ונאמנות לילדים ולמקום העבודה, תבחרו גן שמשלם להן שכר לאורך כל השנה, בדיוק כפי שלכן משלמים גם על ימי חופשה.
    אז מי יממן את זה? ההורים. והדרך הנהוגה לעשות זאת היא לחלק את התשלום עבור חודש אוגוסט על פני כל השנה.
    בצורה כזו, שכר הלימוד לילד שנכנס לגן בתחילת השנה וישהה בו כל השנה יכלול את כל אוגוסט, ומי שמתחיל אחרי – ישלם באופן יחסי.
  • חוגים – נכללים בשכר הלימוד או לא? ואם לא, כמה עולים בנוסף?
  • עלות ביטוח תאונות אישיות
  • עלות דמי הרשמה
  • ועד גן
  • האם קיימים תשלומים מיוחדים נוספים?– למשל, בנעמת ובויצו משלמים בנוסף עבור ארוחה בשרית פעמיים בשבוע ותשלומים נוספים כגון מגבונים (נעמת), מסנן מים (ויצו),  מסיבות חג ועוד.
    למי שמתרגז(ת) מעכשיו – אין אפשרות להורה לבחור, כלומר לא יווצר מצב בו ילד אחד מקבל בשר והשני לא, כי הוריו לא שילמו. ההורים מעודכנים בדבר התשלום הנוסף, ונדרשים לשלם, כחלק משכר הלימוד. בד"כ, תוספת זו אינה קטנה כאשר יש סבסוד לשכר הלימוד.
  • מתנות לצוות/לילדים בחגים ובסוף שנה – ישנם מקומות בהם משלמים בתחילת השנה סכום חד פעמי  המכסה על המתנות בכל השנה, וכאלה המבקשים מדי חג 50/100 ₪ למתנות.
    לכאורה, סכום לא גבוה. בפועל, אם יש לך 2 או 3 ילדים שבסוף שנה את נדרשת לשלם עבורם גם מתנות לצוות וגם קייטנה, את נתקלת בהוצאה שלא נמוכה משכר הלימוד החודשי…

בד"כ, גנים פרטיים נותנים הנחה של 10% על רישום ילד נוסף באותה מסגרת, אך שמעתי גם על הנחות גבוהות יותר, שנקבעות לפי היכרות אישית, מצב משפחתי ועוד.

טעות נפוצה הינה לחשוב ששכר הלימוד במעונות אלו נמוך בהכרח מזה של הגנים הפרטיים. זה לא בהכרח נכון, ותלוי בישוב (לא שכ"ל במעונות תלוי בישוב, אלא הפער בינו לבין שכר הלימוד בגנים הפרטיים באותו ישוב). טעות נפוצה אחרת היא שתאומים מקנים הנחה במעונות אלו באופן אוטומטי.
האמת היא ששכר הלימוד במעונות המסובסדים ע"י התמ"ת יכול להשתנות מילד לילד באותה מסגרת באותה שנה, וזאת בהתאם לגובה הסבסוד לו זכאי התא המשפחתי. התנאי הבסיסי לסבסוד הינו שהאם תעבוד מספר שעות מינימלי (הנקבע לפי מצבה המשפחתי).
פרמטרים נוספים הינם, בין השאר: מספר שעות עבודת האם, מצב משפחתי, מספר ילדים הרשומים למסגרת, וכמובן – גובה ההכנסה לנפש בתא המשפחתי. השכר מחולק למספר הנפשות בהתאם לנוסחה המפורסמת באתר התמ"ת, ואז נקבע גובה הסבסוד. ניכוי של גובה הסבסוד משכר הלימוד יתן את השכר הנדרש לתשלום.

אז איך יודעים בכל זאת?

נכנסים לסימולטור של התמ"ת. ואם עדיין לא מוצג שכר לימוד לשנה הבאה? מעריכים את גובה הסבסוד כאילו הכנסתם את הילד לגן השנה, בגילו שנה הבאה (כלומר, "מבגרים" אותו בשנה). בד"כ אין הבדל גדול בשכר הלימוד משנה לשנה

שימו לב שהמחיר המוצג בסימולטור הינו המחיר עבור 12 חודשים, כך שהגבייה בפועל תהיה גבוהה יותר בגובה 1/12 משכר הלימוד (בגין אוגוסט, כאמור), והוא אינו כולל תשלומים נוספים.
ואם גם אז לא מסתדרים? יש לתמ"ת מוקד טלפוני בו נותני שירות מקצוענים, בעלי תודעת שירות גבוהה – היכולים ללמד אי אלו חברות פרטיות את רזי מקצוע נותן השירות (*2969).

לסיכום

ילדים זה שמחה. ולפעמים צריך לשלם  עבור כמה מהם בו זמנית למעון.
והדרך לעשות את זה בפחות בכי היא לקבל החלטה מושכלת, המביאה בחשבון לא רק את הפרמטרים הברורים הנוגעים לאופי החינוך הרצוי, בטיחות ועוד אלא גם את גובה שכר הלימוד המבוקש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *